Zabytkowe parowozy
2002.08.13. 15:46
Miłośnicy starych parowozów nazywają Wolsztyn parowym eldorado Europy. Co roku na początku maja tłumnie ściągają tu na Wielki Parowy Show.
Wolsztyńska parowozownia powstała w 1907 r. Obecnie jest to jedyne takie miejsce, gdzie każdego dnia można zobaczyć stary parowóz wyruszający w trasę. Na świecie są muzea czy skanseny parowozów, lecz nigdzie indziej nie są one już wykorzystywane do prowadzenia planowych pociągów.
Wolsztyńskie parowozy kursują na trasach do Poznania, Leszna i Zbąszynka. Każdego dnia pod parą są trzy maszyny. Dwie dla pociągów osobowych oraz jedna prowadząca pociągi towarowe i wykonująca manewry na stacji w Wolsztynie. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz TKi3-87 pochodzi z 1908 roku i jest nadal sprawny. Dumą jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, rozwijający prędkość rzędu 130 km/h, który w 1937 roku został odznaczony złotym medalem na międzynarodowych targach w Paryżu. Ogółem w parowozowni w Wolsztynie znajduje się około 30 parowozów z 13 różnych serii.
Poczta Polska wprowadza do obiegu cztery znaczki pocztowe, na których przedstawiono parowozy z Wolsztyna. Do opracowania projektów graficznych znaczków pocztowych posłużyły zdjęcia Pana Dariusza Gulowatego.
wartości 1,10 zł - parowóz osobowy Ok1-359. Zbudowany został w zakładach Schwarzkopf w Berlinie w 1917 r. Na polskich kolejach służbę rozpoczął po wojnie. Najpierw stacjonował w Toruniu później w Gnieźnie, Poznaniu, Międzyrzeczu, a od marca 1989 r. znajduje się w Wolsztynie.
wartości 1,10 zł - parowóz osobowy 0l 49-7. Został skonstruowany w 1949 r. w zakładach Fablok - Chrzanów. Był produkowany do 1954 r. Obecnie jest to najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni, służący do prowadzenia pociągów osobowych.
wartości 2 zł - parowóz towarowy Tki3-87. Jest to najstarszy parowóz z wolsztyńskiej parowozowni. Został zbudowany w Królewcu w 1908 r. na zamówienie kolei pruskich. Po wojnie trafił do Poznania. W 1995 r., po remoncie w Gnieźnie, trafił do Wolsztyna.
wartości 2 zł - parowóz pospieszny Pm 36-2, zwany "Piękną Heleną". W 1936 r. Biuro konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pospiesznego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych o oznaczeniu Pm 36. Rok później zbudowano dwa parowozy tej serii. Jeden z nich, Pm 36-2, jako jedyny przetrwał zawieruchę wojenną i był eksploatowany do 1965 r. W 1995 r. po remoncie trafił do Wolsztyna.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będą w sprzedaży dwa rodzaje kopert Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzonych datownikiem okolicznościowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wolsztyn 1.
projektant: | Jacek Brodowski |
ilość znaczków: | 4 |
wartości: | 1,10zł; 1,10zł; 2,00zł; 2,00zł |
nakład: | znaczki wartości 1,10zł: 4,1 mln w arkuszach znaczki wartości 2,00zł: 1,5 mln w arkuszach znaczki w arkusikach: 300 tys. arkusików (po 900 tys. każdego znaczka) |
technika druku: | offset |
format znaczków: | 51x31,25mm |
papier: | fluorescencyjny |
arkusz sprzedażny: | arkusik zawierajacy po 3 serie w poziomych paskach oraz osobne arkusze po 20 znaczków |
data obiegu: | 2002.09.21. |
źródło: Poczta Polska
Informacje
Artykuły Poradnik dla Filatelistów Handel Linki Usługi pocztowe Pomoc FAQ Serwis Serwisy specjalneKatalog
Znaczki Karty pocztowe Koperty pocztowe Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne Cennik znaczków wg katalogu FischerKontakt, publikacje
Formularz kontaktowy Biuletyn Filatelistyczny Zasady publikacji w serwisie KZP Nagrody dla autora i serwisuInformacje
Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.
Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.