W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki
cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej.
Więcej informacji...
Wyłącz ten komunikat
Zasady publikacji
Ostatnia aktualizacja: 2020.06.09.
Serwis "Katalog Znaków Pocztowych" jest prowadzonym przez autora prywatnym serwisem poświęconym filatelistyce, w szczególności polskim znaczkom pocztowym. Jego prowadzenie nie jest przejawem prowadzenia działalności gospodarczej.
Wytyczne redakcyjne dotyczące przygotowania materiałów do publikacji na stronie www.kzp.pl
- Tekst wiadomości powinien być napisany poprawnym językiem, z jak najmniejszą liczbą skrótów, bez zbędnych powtórzeń oraz podzielony na zdania i akapity. Nie należy komponować całego tekstu wiadomości jako jednego długiego zdania lub akapitu.
- Artykuły lub wiadomości powinny zawierać nowe informacje, wcześniej nie publikowane w serwisie lub informacje o zmianach w stosunku do wcześniejszych publikacji (w tym sprostowania).
- Informacje na ten sam temat powinny być zawarte w jednej zapowiedzi, informacje np. o kartce pocztowej i o "MoimZnaczku" należy zgłośić razem, jeśli są wydane z tej samej okazji.
- Każdy tekst powinien mieć tytuł, a dłuższe teksty powinny być podzielone na rozdziały, sekcje, części itp. opatrzone własnymi podtytułami.
- Pierwszy akapit tekstu powinien mieć charakter wprowadzenia lub streszczenia całości i nie powinien liczyć więcej niż 400 znaków (ze spacjami).
- Przed nadesłaniem tekst powinien zostać sprawdzony pod kątem literówek, błędów ortograficznych i stylistycznych.
- Tekst należy przesłać w formie edytowalnej, w jednym z ogólnie stosowanych formatów np. formie pliku programu Word (doc, docx, rtf). Tekstu nie należy przysyłać jedynie jako skanu, zawsze należy przesłać również tekst w formie edytowalnej.
- Teksty zawierające znaki z innych alfabetów niż łaciński (np. cyrylica, alfabet grecki, arabski, hebrajski itp.) powinny być zapisane w standardzie unicode (standard domyślnie stosowany np. w programie Microsoft Word) przy użyciu standardowej czcionki lub w transliteracji na alfabet łaciński. Nie należy stosować odrębnych czcionek dla różnych alfabetów, gdyż ich odtworzenie na stronie internetowej jest niemożliwe.
- Nie należy ręcznie łamać wierszy poprzez naciskanie klawisza ENTER na końcu każdej linii tekstu w obrębie jednego akapitu.
- Nie należy stosować dzielenia wyrazów (ani ręcznego, ani automatycznego)
- Nie należy stosować podziałów wierszy dla przeniesienia jedno- lub dwuliterowych wyrazów do następnej linii.
- Z tekstu należy wyeliminować tabulatory, wielokrotne spacje i wcięcia pierwszych wierszy akapitów. Nie należy wyrównywać tekstu za pomocą spacji.
- Do minimum należy ograniczyć stosowanie formatowań tekstu takich jak: pogrubienie, kursywa, podkreślenie.
- W całym tekście należy stosować jeden rodzaj i wielkość czcionki.
- Stosowanie zapisu kapitalikami należy zasadniczo ograniczyć wyłącznie do skrótowców, nie należy zapisywać kapitalikami tytułów, śródtytułów, nazwisk, nazw własnych itp.
- Tytuły nagłówków poszczególnych sekcji tekstu należy wyraźnie odróżnić od pozostałej części tekstu np. stosując odpowiednie style programu Word (Nagłówek 1, Nagłówek 2 itd.)
- Każdy tekst powinien być podpisany, jeśli nadesłany tekst nie ma wskazanego autora, wówczas zostanie on podpisany nazwiskiem osoby, która go nadesłała. Tekst może być również podpisany pseudonimem, inicjałami lub nazwą instytucji czy organizacji (np. "Zarząd Główny PZF"). Teksty anonimowe nie będą publikowane.
- W przypadku, gdy autorami zdjęć są inne osoby niż autor tekstu, odpowiednie informacje należy podać w podpisach pod fotografiami lub na końcu tekstu (np. "Jan Kowalski, zdjęcia: Anna Nowak").
- W przypadku, gdy tekst ma być opublikowany w konkretnym dniu, należy to wyraźnie zaznaczyć w nadesłanej wiadomości, a całość materiałów przesłać odpowiednio wcześniej.
- Ilustracji nie należy wstawiać do tekstu w pliku programu Word, lecz nadesłać w osobnych plikach, w jednym z powszechnie stosowanych formatów graficznych (jpg, gif, png, tif, pdf, cdr - w wersji do X6, psd). W przypadku, gdy ilustracja zostanie dostarczona jako obiekt graficzny osadzony w dokumencie programu Word, jej publikacja może być niemożliwa lub jej jakość może być niska.
- Pliki graficzne powinny mieć zakodowane barwy w standardzie RGB dla ilustracji kolorowych lub stopnie szarości dla ilustracji czarno-białych. Stosowanie palety CMYK może zniekształcić odwzorowanie barw na stronie.
- Jeśli ilustracje mają być wstawione w konkretnych miejscach tekstu, miejsca te należy odpowiednio oznaczyć w osobnej linii tekstu i dodatkowo wyróżnić np. żółtym kolorem. W tym samym miejscu należy podać ew. treść podpisu pod ilustracją (przykład: "tutaj ilustracja z pliku fotografia1.jpg" z podpisem "Ekrany wystawowe w sali głównej"). W przypadku braku takich wytycznych wszystkie ilustracje zostaną umieszczone na końcu tekstu.
- Pliki z ilustracjami powinny mieć objętość nie przekraczającą 3MB na jeden plik. Dla plików bitmapowych (np. jpg), w tym skanów, wystarczającą rozdzielczością jest 300 dpi. Dla plików JPG należy stosować współczynnik jakości rzędu 70-80 (w programie Adobe Photoshop należy wybrać jakość wysoką tj. 8 lub 9 w 12-stopniowej skali).
- W plikach graficznych nie należy umieszczać ramki wokół zasadniczego obrazu.
- Skany powinny być wyraźne, ostre i przedstawiać zeskanowany obiekt w kolorach zbliżonych do rzeczywistych. Skanowanych obiektów nie należy dosuwać do krawędzi szyby skanera w celu ich wypoziomowania, gdyż pole widzenia może ich wówczas nie objąć w całości. Lepiej zeskanować obiekt w środku pola widzenia skanera, nawet jeśli będzie on przekrzywiony, gdyż obrazy można wyrównać w poziomie na etapie obróbki graficznej, a skan na środku pola daje gwarancję, że skanowany walor nie zostanie przycięty przy krawędzi.
- Na skanach przesyłek pocztowych należy zamazać lub zasłonić widoczne dane osobowe, np. adresy nadawcy i odbiorcy.
- Na skanach znaczków envelo (neoznaczków) należy zamazać lub zasłonić kod punktowy znaczka i umieszczone przy nim oznaczenia literowo-cyfrowe.
- W przypadku gdy do materiału dołączone są fotografie przedstawiające inne osoby, autor tekstu jest zobowiązany do posiadania zgody tych osób na publikację nadesłanych zdjęć na stronie kzp.pl.
- Autor powinien dysponować wszelkimi prawami autorskimi do nadesłanego materiału oraz mieć wszystkie wymagane zgody na jego publikację.
- W przypadku zamieszczenia w zapowiedzi materiału (np. ilustracji) z innych źródeł, które pozwalają na takie zapożyczenia (np. Wikipedia), należy wyraźnie określić zakres cytowanego materiału i w przypisie lub podpisie podać jego źródło, z odsyłaczem do materiału oryginalnego i podaniem daty dostępu.
- W przypadku powoływania się na współpracę z innymi instytucjami, w tym szczególnie z Pocztą Polską (np. pisząc "Koło PZF przy współpracy z Pocztą Polską wydało..."), należy się upewnić, że wola takiej współpracy została wprost wyrażona i zaakceptowana. Zgoda na taką współpracę nie może być domniemana, jako zgody na współpracę nie można również traktować samego faktu zrealizowania przez Pocztę Polską jakiejkolwiek usługi, np. realizacji zamówienia na "MójZNACZEK".
Niestosowanie się do powyższych wytycznych przy przygotowywaniu materiałów do publikacji może znacząco utrudnić, opóźnić lub całkowicie uniemożliwić ich publikację bądź spowodować ich zniekształcenie lub pogorszenie jakości.
Dodatkowe informacje
- Jako redaktor serwisu zastrzegam sobie prawo do dokonywania skrótów, zmian i poprawek redakcyjnych w nadesłanych tekstach, a także do odmowy publikacji bez podania przyczyny.
- Nadesłane pocztą tradycyjną materiały nie podlegają zwrotowi.
- Wszystkie publikacje w serwisie informacyjnym na stronie kzp.pl zamieszczane są bezpłatnie. Autorom nie są wypłacane honoraria (tzw. wierszówki).
- Autor tekstu może w każdej chwili zażądać jego zmiany lub usunięcia.
- Informacje publikowane w aktualnościach są zamieszczane również w "Biuletynie Filatelistycznym". Każdy kolejny numer "Biuletynu" jest zamykany w piątek (w dniu jego publikacji) zazwyczaj nie później niż o godzinie 15.00. W związku z tym obszerne materiały, wymagające dłuższego przygotowania, powinny być nadesłane odpowiednio wcześniej, w przeciwnym wypadku ich publikacja może przesunąć się o tydzień do następnego numeru "Biuletynu".
- Z uwagi na konieczność ograniczania wielkości plików PDF z poszczególnymi numerami "Biuletynu", informacje w tym wydawnictwie mogą być prezentowane w formie skróconej, zwłaszcza jeśli chodzi o materiał ilustracyjny.
- Publikowanie reklam w serwisie jest możliwe odpłatnie, na zasadach umowy-zlecenia. Forma reklamy - do uzgodnienia. Reklamy występujące w serwisie są oznaczone wyrazem "REKLAMA".
Autor i redaktor serwisu
Marek Jedziniak