50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień 2007"
2007.09.28. 19:20
Z okazji 50. edycji festiwalu "Warszawska Jesień" Poczta Polska prezentuje znaczek pocztowy wraz z kopertą Pierwszego Dnia Obiegu FDC.
Nowy znaczek i koperta Pierwszego Dnia Obiegu FDC
Inspiracją do głównego motywu graficznego użytego na znaczku i na kopercie FDC był elektroniczny zapis dźwięku. Na kopercie stanowi on wielobarwne spektrum, które na znaczku przekształca się w panoramę Warszawy. Nad miastem, zamiast księżyca, widać charakterystyczne logo festiwalu. Takie pomysłowe zestawienie ilustruje charakter "Warszawskiej Jesieni" - ciekawy, wielokierunkowy, zaskakujący i nowoczesny.
Logo festiwalu zostało także użyte w projekcie datownika okolicznościowego, gdzie jest wkomponowane w liczbę 50. Datownik będzie stosowany w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.
Historia festiwalu "Warszawska Jesień"
Od początku warszawski festiwal muzyki współczesnej był ewenementem. Pierwszy został zorganizowany w 1956 r. z inicjatywy kompozytorów Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego. Od razu udało się do Polski sprowadzić wspaniałych wykonawców.
Zadaniem "Warszawskiej Jesieni" było zarówno zapoznanie polskiej publiczności ze współczesną muzyką światową, jak również upowszechnianie rodzimej twórczości. Po latach wojny i stalinizmu powstała duża luka w kulturze, i jak się okazało, Polacy byli spragnieni nowości. Oprócz lat 1957 i 1982 festiwal odbywał się co roku. Szybko zyskał uznanie światowej krytyki, chętnie przyjeżdżali do Warszawy kompozytorzy, wykonawcy i muzykolodzy zza "żelaznej kurtyny".
Repertuar
Nad repertuarem festiwalu czuwa specjalna komisja. Ogromną zaletą festiwalu jest jego otwartość i różnorodność. Przeczy tezom o hermetyczności muzyki współczesnej, a na koncerty coraz chętniej przychodzą młodzi ludzie, a zatem jest to impreza wciąż młoda i ciekawa mimo ponad 50-letniej historii.
W pierwszych latach na festiwalu można było usłyszeć utwory kompozytorów dawniejszych, jak Bela Bartok, Alban Berg czy Igor Strawiński, ale i współczesnych twórców awangardowych, jak Pierre Boulez czy John Cage. Udział w festiwalu pozwolił światu usłyszeć takich kompozytorów jak Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar. Do dziś organizatorzy festiwalu nie boją się eksperymentów i tej odwadze zawdzięczają prestiż "Warszawskiej Jesieni".
Warszawa festiwalowa
Ponieważ festiwal jest dynamiczny, potrzebuje przestrzeni, której dostarcza miasto. Koncerty odbywają się nie tylko w Filharmonii Narodowej, Akademii Muzycznej, Studiu Polskiego Radia, Teatrze Wielkim, ale także w warszawskich kościołach, a nawet halach sportowych i innych mniej typowych miejscach, jak np. Zamek Ujazdowski czy zabytkowa Warszawska Wytwórnia Wódek "Koneser".
autorka projektu: | M. Dąbrowska |
ilość znaczków: | 1 |
wartość: | 3 zł |
nakład: | 500.000 |
technika druku: | offset |
format znaczka: | 39,5 x 31,25 mm |
papier: | fluorescencyjny |
arkusze sprzedażne: | po 20 znaczków |
data obiegu: | 21 września 2007 r. |
numer katalogowy: | 4181 |
źródło: Poczta Polska
Informacje
Artykuły Poradnik dla Filatelistów Handel Linki Usługi pocztowe Pomoc FAQ Serwis Serwisy specjalneKatalog
Znaczki Karty pocztowe Koperty pocztowe Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne Cennik znaczków wg katalogu FischerKontakt, publikacje
Formularz kontaktowy Biuletyn Filatelistyczny Zasady publikacji w serwisie KZP Nagrody dla autora i serwisuInformacje
Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.
Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.