W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Nowy miesięcznik
filatelistyczny
już dostępny!
Biuletyn Filatelistyczny Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Wyszukiwarka

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Biuletyn Kanał RSS Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki FDC Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne
Reklama
Nowe znaczki i całostki
Zaprzyjaźnione strony
Najnowsze roczniki
Zn
2024
Cp
2024
Do
2024
Er
2024
Ps
2024

Zn
2025

PERFOMETRREKLAMA

Wielcy polscy kompozytorzy XX wieku

2008.11.09. 11:46

Wiek XX to czas dynamicznych przemian nie tylko w dziedzinie nauki czy techniki, ale też sztuki, w tym i muzyki.

Muzyka współczesna

Dla kompozytorów był to okres intensywnych poszukiwań i eksperymentów, odkrywania nowych technik kompozycyjnych, tworzenia nowatorskich systemów dźwiękowych (np. dodekafonia). Przy komponowaniu okazywała się pomocna np. matematyka albo przypadek, jak w metodzie zwanej aleatoryzmem. Rozszerzył się zakres dźwięków obecnych w muzyce przez niekonwencjonalne wykorzystanie instrumentów (np. sonoryzm), użycie dźwięków nagranych z otoczenia (muzyka konkretna) czy wprowadzenie muzyki elektronicznej. Także zapis muzyki ewoluował, oddalając się od tradycyjnego zapisu nutowego. Muzyka XX wieku to ogromna różnorodność kierunków, w której jest miejsce dla wybitnych indywidualności, takich jak przedstawieni na znaczkach polscy kompozytorzy:

Mieczysław Karłowicz (1876-1909) - urodził się na Wileńszczyźnie, ale gry na skrzypcach, fortepianie oraz harmonii uczył się w Warszawie, a kompozycję studiował w Berlinie. Jego styl charakteryzowała nostalgia, a nawet smutek, mimo młodopolskiej bogatej instrumentacji. Początkowo komponował pieśni, później już wyłącznie utwory na orkiestrę. Pracował w zarządzie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, starając się wypromować polską muzykę nowoczesną w repertuarze filharmonii. Od 1907 r. mieszkał w Zakopanem. Miał charakter samotnika, a jego pasją były góry, które fotografował podczas licznych wypraw. Z jednej z nich nie wrócił, zasypany przez lawinę.

Witold Lutosławski (1913-1994) - absolwent Konserwatorium Warszawskiego. Oprócz nauki gry na fortepianie i skrzypcach oraz nauki kompozycji, studiował też matematykę. W czasie wojny zarabiał, grając w kawiarniach w duecie z A. Panufnikiem. Był wszechstronnym artystą. Oprócz muzyki poważnej komponował utwory dla radia, teatru, a nawet piosenki, w tym i dla dzieci, np. do tekstów J. Tuwima. Nowatorski styl Lutosławskiego cechuje pomysłowość, a zarazem precyzja. Eksperymentował z różnymi metodami, jak np. aleatoryzmem. Często występował w roli dyrygenta własnych utworów. Otrzymał wiele prestiżowych nagród państwowych i zagranicznych.

Wojciech Kilar (ur. 1932 we Lwowie) - po ukończeniu studiów w Katowicach, jako stypendysta miał okazję uczyć się w Paryżu u Nadii Boulanger. W latach 50. i 60. tworzył muzykę awangardową, ale od lat 70. zaczął poszukiwać inspiracji w tradycji ludowej i religijnej. Dziś jego ekspresyjne utwory znane są szerokiej publiczności głównie dzięki ponad 100 kompozycjom do filmów takich, jak: "Ziemia obiecana" (1974), "Drakula" (1992), "Pan Tadeusz" (1999), "Pianista" (2001).

Henryk Mikołaj Górecki (ur. 1933) - uczeń, a następnie wykładowca i rektor PWSM w Katowicach. Początkowo wykorzystywał nowoczesne techniki komponowania, gł. sonoryzm. Jego utwory wywołują wrażenie uproszczonych przez stosowanie powtórzeń, serii, struktur symetrycznych. Stopniowo kompozytor zaczął czerpać z tradycji, wprowadzać cytaty i stylizację. Płyta z 1992 r. ze skomponowaną 16 lat wcześniej III Symfonią odniosła sukces międzynarodowy, trafiając na pierwsze miejsca list przebojów.

Nowe znaczki i koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC

Poczta Polska prezentuje cztery nowe znaczki z portretami polskich kompozytorów muzyki współczesnej, których twórczość jest wzorem dla następnych pokoleń. Na znaczkach oprócz fotograficznych portretów znajdują się odręczne podpisy artystów. Znaczkom i kopertom FDC towarzyszy okolicznościowy datownik, stosowany w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.




Podstawowe dane emisji:

autor projektu:Jerzy Skakun
ilość znaczków:4
wartość:4 x 1,45 zł
nakład:500.000 sztuk każdego
technika druku:offsetowa
format znaczka:31,25 x 43 mm
papier:fluorescencyjny
arkusze sprzedażne:po 20 znaczków
data obiegu:18 października 2008 r.

źródło: Poczta Polska

Wygląd znaczków wprowadzonych do sprzedaży może różnić się od projektów przedstawianych w zapowiedziach.

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij