Szybsza obsługa klientów dzięki usługom elektronicznym
2013.03.28. 17:32
Szybsza obsługa klientów i oszczędności to efekt wdrożenia pełnej elektronizacji na linii Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Poczta Polska. Instytucje po zakończeniu testów są dziś gotowe do wdrożenia m.in. elektronicznego potwierdzenia odbioru, co w istotny sposób przyczyni się do skrócenia obiegu korespondencji. W perspektywie elektronizacja obejmie także komunikację do klienta.
Poczta Polska na zlecenie ZUS wysyła średniorocznie kilkadziesiąt milionów przesyłek, z czego samych informacji o stanie konta ubezpieczonego - 19 mln. ZUS we współpracy z Pocztą Polską przygotował szereg technicznych rozwiązań, które mają usprawnić proces wysyłki przesyłek i kontakt pomiędzy instytucje. Obsługa korespondencji wiąże się z każdorazowym tworzeniem rejestrów korespondencji, pocztowych książek nadawczych, czy zbiorczych zestawień przesyłek.
Kontrola przekazów online
Od połowy 2011 r. w miejsce papierowego rejestru korespondencji powstał rejestr elektroniczny. Papierową książkę nadawczą zastąpiła książka elektroniczna, a w miejsce papierowego zbiorczego zestawienia przesyłek - zestawienie elektroniczne. Elektronizacja współpracy z Pocztą Polską objęła m.in. wymianę plików przekazów pocztowych do realizacji, kontrolę przekazów, czy raportowanie o stanie realizacji przekazów. Obecnie do placówek pocztowych w formie papierowej przekazywane są jedynie nadawane przesyłki. Natomiast ich potwierdzenie, już w formie elektronicznej, jeszcze tego samego dnia przekazywane jest do ZUS.
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru dotrze najszybciej
ZUS wspólnie z Pocztą Polską przetestował dodatkowo Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru, w ramach, którego w formie elektronicznej przekazywane są informacje o odbiorze przesyłki, dacie awiza, czy dacie zwrotu. Rozwiązania te są możliwe do wdrożenia już na początku kwietnia. Warunkiem jest zmiana zapisów m.in. w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz Kodeksie Postępowania Cywilnego. Równolegle trwają wspólne prace obu instytucji nad wdrożeniem elektronicznych usług w ramach procesu reklamacji przesyłek oraz rozliczania faktur.
- To jednak nie wszystko - zapowiada Dariusz Śpiewak, wiceprezes ZUS ds. IT i dodaje - Przed nami perspektywa elektronizacji samej korespondencji kierowanej do klientów ZUS, integracja płatności elektronicznych ZUS w zakresie obsługi składek na ubezpieczenia społeczne oraz udostępnienie elektronicznych usług świadczonych przez Zakład za pośrednictwem Poczty Polskiej. Elektronizacja bowiem, poza oczywistymi oszczędnościami, to szybsze dotarcie z informacją do naszych klientów. A dziś najdroższa jest wszak właśnie informacja.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych już wdrożył szereg e-rozwiązań mających usprawnić kontakt na styku obywatel - ZUS. Jednym z nich jest na przykład wirtualny doradca na portalu ZUS. Poczta też mocno stawia na rozwój e-usług.
- Poczta Polska chce być blisko klientów. Jesteśmy bezpiecznym operatorem pocztowym, który klientom oferuje możliwość redukcji kosztów i wsparcie dla ich biznesu. Mocno inwestujemy i rozwijamy segment e-usług pocztowych. Już dziś nasi klienci korzystają z przesyłki hybrydowej łączącej e-maila z tradycyjnym listem. W tym roku wejdziemy na rynek z e-listem i e- znaczkiem. Przyszłość pocztowa jest w elektronizacji i my chcemy wykorzystać tę szansę - mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
Informacja prasowa Poczty Polskiej SA
Informacje
Artykuły Poradnik dla Filatelistów Handel Linki Usługi pocztowe Pomoc FAQ Serwis Serwisy specjalneKatalog
Znaczki Karty pocztowe Koperty pocztowe Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne Cennik znaczków wg katalogu FischerKontakt, publikacje
Formularz kontaktowy Biuletyn Filatelistyczny Zasady publikacji w serwisie KZP Nagrody dla autora i serwisuInformacje
Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.
Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.